Türk Telekom, Türkiye’nin en büyük telekomünikasyon şirketlerinden birisi olarak yatırımlarını sürdürüyor. Her sene kıymetli başarılara imza atan şirket, 2023 yılına dair finansal datalarını paylaştı. Böylece Türk Telekom‘un ne kadar yatırım yaptığı, elde ettiği gelir ve abone sayısı muhakkak oldu. İşte veriler…

Türk Telekom abone sayısı 52,9 milyonu aştı!

Türk Telekom tarafından yapılan açıklamaya nazaran firma, geçen sene bölümün en çok yatırım yapan şirketi oldu. Buna nazaran toplamda 25,8 milyar dolarlık bir yatırımla isminden kelam ettirdi. Şirketin 2023 yılında konsolide gelirleri ise yüzde 9,6 oranında artarak 100,2 milyar TL‘ye yükseldi. Net kâr ise 16,4 milyar TL olarak açıklandı.

Mobil numara taşımada üst üste 9 çeyrek en çok tercih edilen operatör olan Türk Telekom‘un taşınabilir abone sayısı 26,2 milyona ulaştı. Toplam abone sayısının ise 52,9 milyona çıktığını belirtelim. Fiber internet için ağır çalışmalar yürüten Türk Telekom’un fiber altyapı uzunluğu, 2023’ün sonu itibariyle 437 bin kilometreye ulaştı. Fiber internetten yararlanan hane sayısı ise 32,2 milyona çıktı. Bu sayı 2022’nin sonunda 31,4 milyondu.

5G’ye yerli ögelerle geçiş yaparak kıymetli projelerde öncülük eden Türk Telekom, market araştırma şirketi International Veri Corporation (IDC) datalarına nazaran üç yıl üst üste Siber Güvenlik Hizmetleri kategorisinde pazar lideri ünvanını taşıdı. Bu noktada firmanın, 2018’de yüzde 26 olan siber güvenlik eserlerinde yerlilik oranını 2023’te yaklaşık yüzde 65’e çıkardığını söyleyelim.

2023 finansal ve operasyonel sonuçlarını pahalandıran Türk Telekom CEO’su Ümit Önal, şu tabirlere yer verdi;

Yakın takip ettiğimiz kıymetli performans göstergelerinde yılın birinci aylarında gözlemlediğimiz seyir bu görüşümüzü destekliyor ve önümüzdeki çeyreklerde iş kollarımızı destekleyeceğini öngördüğümüz kademeli olarak güzelleşen makro ekonomik ortam bekliyoruz. Bu tabanda, önümüzdeki yıl için belirlediğimiz argümanlı gayeleri yakalayacağımıza inanıyoruz. Bir evvelki yıl 91,4 milyar TL olan konsolide gelirler yüzde 9,6 büyüyerek 100,2 milyar TL’ye yükseldi.

Sabit internet ve taşınabilir toplam faaliyet gelirlerinin yüzde 70,4’ünü oluşturdu. Taşınabilir bir evvelki yıla nazaran 6,4 milyar TL daha yüksek gelir üreterek büyümeye en büyük katkıyı sağladı. Kurumsal data gelirindeki yüzde 13,2’lik artış büyük ölçüde siber güvenlik ve bilgi merkezi hizmetleri dahil olmak üzere yönetilen servislerdeki büyümeden kaynaklandı.

Diğer gelirlerdeki yüzde 29’luk güçlü büyüme BİT tahlilleri, davet merkezi ve aygıt satış gelirleriyle desteklendi. Net kar, 2023’te 16,4 milyar TL olurken, toplam yatırım harcamaları 25,8 milyar TL’ye yükseldi. Bununla birlikte, yatırım harcamalarının gelire oranı geçen yıla kıyasla 50 baz puan azalarak yüzde 25,7 oldu

FTTH Konseyi’nin 39 ülkeyi kapsayan “Eylül 2023 FTTH/B Avrupa Pazar Panoraması” raporuna nazaran Türkiye, FTTH/B hane kapsaması sayısında bir basamak atlayarak 2. sıraya yükseldi. Eylül 2023’e kadar olan on iki aylık periyotta, Türk Telekom’un sağladığı 1,5 milyonluk katkı ile Türkiye 2,3 milyon FTTH/B hane kapsaması artışı gerçekleştirdi.

Ayrıca, tıpkı periyotta 1 milyon FTTH/B abone artışı ile 3. en süratli büyüyen pazar haline gelen Türkiye’de bu artışın 0,8 milyonu yalnızca Türk Telekom tarafından sağlandı. Türkiye’nin fiber gücü olarak ülkenin her köşesini fiberle buluşturma kararlılığımızı sürdürüyoruz.

Türkiye’nin 81 ilinin tamamına yayılan fiber ağımız yıl sonu prestijiyle 437 bin km’ye ulaştı. 3Ç’23 prestijiyle 31,9 milyon ve 2022 prestijiyle 31,4 milyon olan fiber hane kapsaması yıl sonu prestijiyle 32,2 milyon oldu. FTTC hane kapsaması 20,5 milyona ulaşırken, FTTH/B hane kapsaması 11,8 milyona yükseldi. Toplam fiber abone sayımız 12,9 milyona ulaşarak bir evvelki yıla nazaran 7 puan artışla toplam abone sayımızın yüzde 84,7’sini oluşturdu.

Birçok alandaki 5G denemelerimiz ile ülkemizi geleceğe taşıyan pek çok proje ve çalışmanın öncüsüyüz. 5G takviyeli birinci çevrim içi uzaktan ameliyat, tarımda birinci akıllı traktör, birinci 5G canlı maç yayını üzere kıymetli projeleri hayata geçirdik. Tüm projelerimizde kullanılan teknolojilerin Türk Telekom mühendisleri tarafından hayata geçirilmesi, yerli ve ulusal teknolojiler için sarf ettiğimiz eforun en büyük göstergeleri ortasında yer alıyor.

Mobil 2023’te çok kuvvetli bir performans sergiledi. Toplam abone sayısı yıl içinde yüzde 2,8 artarken faturalı abone sayısı yüzde 9,5 arttı. LTE abonelerinin ortalama veri kullanımı yıllık yüzde 23,4 büyüdü. Taahhüt yenileme sırasında yapılanlar hariç upsell sayısı 2023’un tamamında bir evvelki yıla nazaran yüzde 46 daha yüksek gerçekleşti. Taşınabilir servislerimize yönelik güçlü müşteri talebinin ve önümüzdeki periyotlarda aktifliğini sürdürmesini beklediğimiz stratejimizin tesirleri bu sayılarda kendini gösterirdi.

Durmaksızın sürdürdüğümüz yatırımlarımız sonucunda kapsama ve kapasite olarak bölümdeki pozisyonumuzu günden güne güçlendiriyoruz. 4.5G ihalesi sonrası frekans sahipliğimizi 3 katına çıkardık. Süratte değerli olan abone başı frekansta ve 5G için de kritik değere sahip 1800 Mhz frekans sahipliğinde pazar başkanıyız.

Yüksek süratli internet erişimine imkân tanıyan fiber altyapının, yenilikçi teknolojilerin hayata geçmesinde de hayati rolü var. 5G’nin efektif olarak kullanılması için baz istasyonlarının da fiber ile bağlı olması gerekiyor. Biz bu mevzuda üzerimize düşeni yerine getirmek ismine, LTE baz istasyonlarımızın yarısından fazlasını şimdiden fibere bağladık.

Bu manada 5G’ye en hazır operatörüz. Her çeyrek tekrarlanan Reklam ve Marka Sıhhati Araştırması’na nazaran ‘Sadık Müşteri Yaratma’ oranında başkan pozisyondayız. Son 3 yıldır istikrarlı halde artan sayılarımız da bu sonuçları doğrular nitelikte

Çevresel etkimizi denetim altına almak ve karbon ayak izimizi azaltmak için paydaşlarımızla birlikte değerli adımlar atıyoruz. Bunlar ortasında güç verimliliği, güç kaynaklarının çeşitlendirilmesi, yenilenebilir güç, pak ulaşım ve atık idaresine odaklanan kıymetli çalışmalarımız yer alıyor. 2023 CDP puanımızı bir evvelki yıla nazaran iki kademe artırarak B’ye (Yönetim) taşımak, iklim aksiyonu konusundaki kararlılığımızın bir delilidir.

Kategori puanları karşılaştırmasında hem “Emisyon azaltım teşebbüsleri ve düşük karbonlu ürünler” hem de “Kapsam 1 ve 2 emisyonları (doğrulama dahil)” kategorilerinde en yüksek A notunu elde ettik. Önümüzdeki periyotlarda genel CDP puanımızı A’ya (Liderlik) yükseltmek maksadıyla çalışmalarımızı sürdüreceğiz